Eet je haar gezond

Eet je haar gezond

Je bent wat je eet, zo luidt het gezegde. Dat geldt ook voor je haar; voeding heeft een belangrijke invloed op de kwaliteit en conditie van je haar. Voedingscoach Jesse van der Velde geeft enkele adviezen voor mooi en gezond haar van binnenuit.

Zijn er specifieke voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de kwaliteit van je haar?

'Ja, en dat merk je bijvoorbeeld bij mensen die een strikt vegetarisch of veganistisch dieet volgen. Je haar bestaat namelijk voor een belangrijk deel uit eiwitten. En eiwitten haal je vooral uit vlees, vis en eieren. Wanneer je lichaam een langdurig tekort aan eiwitten heeft, haalt het die stof uit je haar. Daardoor wordt het dof, futloos, breekbaar en kan het uitvallen.'

En verder?

'Vitamine B7, oftewel biotine, is belangrijk voor de groei van je haar. Het zit onder meer in bladgroente, rode bieten, walnoten en frambozen. Selenium ondersteunt bepaalde enzymatische processen en helpt het haar gezond te houden. Je vindt het met name in paranoten, vis en schaaldieren. En tenslotte is daar zink, dat essentieel is voor de vernieuwing van cellen en weefsels in je lichaam en dus ook voor je haar. Ook dit zit in vis, maar ook in peulvruchten, vis en algen.'

Wat merk je als je een tekort aan deze stoffen hebt?

'Je haar wordt dof en futloos. Bij een biotinetekort kun je bovendien last hebben van haaruitval en bij onvoldoende zink merk je dat ja haar niet goed groeit.'

Helpt het in zo'n geval om een voedingssupplement te slikken?

'Nauwelijks. Supplementen zijn veelal synthetisch en worden daardoor veel minder goed door je lichaam opgenomen dan de voedingsstoffen die je uit voeding haalt. Er is een hele makkelijke manier om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, en dat is via groene smoothies. Die maak je met twee stuks fruit, twee ons bladgroente en water. Nee, geen melk of yoghurt, daar krijgen we al veel te veel van binnen. Je doet alles in een blender en het is zó klaar.