Eet je haar lang

Eet je haar lang

Of je nu spijt hebt van jouw kort geknipte coupe of simpelweg lange lokken wilt, wachten tot je haar lang is lijkt eeuwen te duren. En het ergste is nog dat iedereen opeens lang haar lijkt te hebben, behalve jij!

Naast een goede haarverzorging, regelmatig een bezoekje brengen aan de salon én een gezonde levensstijl zijn er acht voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je haar sneller groeit. Ten minste, dat beweert Jayson Calton, voedingsdeskundige, opgeleid aan Harvard and Yale Medical School. Proberen kan geen kwaad, want het is ook nog eens super gezond!
 
1. Zalm: Deze vis zit vol met supporters van sterk haar, zoals vitamine D en eiwitten, maar zalm bevat ook omega-3 vetzuren die de haargroei stimuleren door de hoofdhuid gezond te houden.

2. Gele paprika: Gele paprika’s bevatten bijna vijf en een half keer meer vitamine C dan sinaasappels (341 mg tegenover 63 mg). Dit is goed nieuws voor je lokken, aangezien vitamine C een antioxidant is die het haar sterker maakt en haarbreuk voorkomt.

3. Oesters: Een tekort aan zink zorgt voor haaruitval en een slechte hoofdhuid. Oesters bevatten veel zink, met drie ons oesters heb je namelijk al 493% van je dagelijkse portie zink binnen.

4. Eieren: Eieren zijn een bron van omega-3 vetzuren en daarnaast bevatten ze ook biotine, wat veel mensen via supplementen innemen voor het sneller laten groeien van hun haar. En hoewel het klinkt alsof het eiwit zorgt voor mooi en lang haar, is het toch de dooier die hier voor zorgt. Het eten van te veel eiwit kan het opnemen van biotine in het lichaam zelfs blokkeren, wat zorgt voor een uitdunning van deze micronutriënt. 

5. Zonnebloempitten: Slechts een kleine hoeveelheid van deze zaden voorziet het lichaam van een grote hoeveelheid aan vitamine E. Vitamine E verbetert de bloedtoevoer naar de hoofdhuid en bevordert een snellere haargroei.

6. Zoete aardappel: Zoete aardappel zien we de laatste tijd steeds vaker terug in allerlei ‘healthy recepten’, en dat is niet voor niks. Deze gezondere variant van de aardappel zit namelijk vol met bètacaroteen, de voorloper van vitamine A, die zorgt voor een gezonde hoofdhuid en stimuleert de haargroei.

7. Avocado: Door de hoge concentratie essentiële vetzuren in een avocado, helpt deze om de huid glad en soepel te houden. Wanneer je de avocado plaatselijk toepast, stimuleert dit dan ook het collageen en de elasticiteit. Meng een beetje avocado met zure room (dit helpt de hoofdhuid te exfoliëren en dode huidcellen te verwijderen) en breng dit aan op het haar en de hoofdhuid, wacht vervolgens tien minuten en was het daarna uit.

8. Amandelen: Deze noten zorgen ervoor dat je haar sneller groeit en dat het dikker aanvoelt, dat komt door de hoge concentratie biotine in amandelen. Een kopje per dag voorziet één derde van je dagelijkse behoefte. Voeg amandelen toe aan je voedingspatroon en je zult binnen twee maanden resultaat zien.